Proč malý živnostníci nebohatnou

Proč malí živnostníci nebohatnou

Protože se hodně pohybuji na internetu a v marketingu, zahlédl jsem nespočet malých živnostníků nebo šikovných lidí, kteří prodávají vlastnoručně vyrobené produkty nebo nabízí různé služby. Narazil jsem na malé živnostníky, kteří vyrábí nádherné košíčky, pečou dorty, vyrábí dárkové krabičky, háčkují čepice, šijí kabelky, míchají bylinné masti. Je toho opravdu požehnaně. Tito malí živnostníci jsou mnohdy o mnohem šikovnější a mají hezčí a kvalitnější produkty, než jsou ty od velkých korporací nebo nějaké drahé produkty z reklamy.

Nevýhoda malých živnostníků spočívá v nedokonalém prodeji. Co si pod tímto představit? Jako prodejce musíte vědět, jakým způsobem prodat svůj produkt cílovému publiku. Přestavte si, že jste třeba prodejce mobilních telefonů nebo počítačů. Když vypíšete v prodejně pouze parametry jako je RAM, procesor, verze frimware, apod., tak lidé moc spokojení a informovaní nebudou. Jako laik bych bez dalšího vysvětlení ani nevěděl, k čemu který parametr slouží.

Musíte také vědět, na co lidé slyší, pochopit prodejní techniky, ale hlavně musíte vědět, kde zákazníky hledat. O prodeji se budeme bavit příště, dnes si vysvětlíme, jak z malého podnikatele udělat VELKÉHO PODNIKATELE.

Z praxe: Prodávám jeden velice intimní produkt, o kterém si každý řekl, že s ním nevydělám ani korunu. Jelikož jsem dobrý prodejce, tento produkt jsem prodal více než 900 zákazníkům. Proto každému začínajícímu nebo malému podnikateli říkám, ať se naučí prodávat a vyslyšet potřeby zákazníků.

Jak získat nové zákazníky

Samozřejmě nejde jenom o prodej, vy potřebujte především zákazníky a to nové i vracející se. Takovýto malý živnostník často nezná mnoho technik, jak získat co nejvíce zákazníků. Většina z nich zná zastaralou poučku „Na základě kvality bude doporučen známým.“ Se svým produktem, než jej prodají zákazníkovi, se opravdu „vymazlí“. Nejen, že je to jejich vášeň, ale ví, jak moc je důležité vytvořit kvalitní produkt, aby jej mohl zákazník či známý doporučit.

Netvrdím, že se formou doporučení vydělat nedá, ale vím, že je spoustu metod, jak si přivést až 10x více zákazníků pro své produkty a služby. Neubírejte se jenom směrem, kdy budete získávat zákazníky pouze formou doporučení. Níže si představíme v bodech, jaké možné způsoby se naskýtají při hledání nových zákazníků.

  • Webové stránky – Jak vytvořit webové stránky, probíráme v článku: Jak snadno vytvořit webové stránky? Na stránky vám mohou přicházet návštěvnicí neboli zákazníky z mnoha zdrojů jako jsou: vyhledávače, PPC reklamy, sociální sítě, emailový marketing a další. Na vlastních webových stránkách máte více možností, jak se prodat. Můžete vytvářet videa s tipy a návody, obrázky před a po, články, akce a mnoho dalšího. Dnes už nepotřebujete programátora na tvorbu jednoduchých webových stránek, můžete si je podle našich nápomocných článků vytvořit sami.
  • Inzerce na stránkách – (hyperinzerce.cz, avizo.cz, …) Klíčové slovo: inzerce, inzerce zdarma, inzerce online, apod. Na inzertních stránkách se zdržuje spoustu lidí, zde se nabízí velká příležitost si přivést nové zákazníky.
  • Inzerce na Facebooku – Nesledujte na Facebooku jen věci k pobavení a k ukrácení nudy, ale vyhledejte si skupiny, kde by členy mohly zajímat vaše produkty. Inzerujte ale nejen na Facebooku, ale i na jiných sociálních sítích. Instagram není také špatné řešení.
  • Diskuzní fóra – Vyhledejte si diskuzní fóra, která jsou tématicky příbuzná nebo shodná s vaším oborem a napište zde o vašem produktu, odpovídejte na diskuze. Mnoho diskuzních skupin nabízí možnost přidat popisek, který se zobrazuje pod každým vaším příspěvkem, kde můžete vložit popisek a odkaz na vaše webové stránky nebo FB účet.
  • Placené reklamy – Malí podnikatelé mají často strach investovat své peníze, jelikož jsou rádi, že se uživí zakázkami, které mají. Tomu zcela rozumím, kdysi jsem měl stejné myšlení, ale bez reinvestování nebudete růst vzhůru. Můžete si vyzkoušet PPC reklamy, které nejsou až tak drahé v porovnáním se ziskem. Samozřejmě se do nich nepouštějte bez zkušeností, jinak bude každá reklama pro vás drahá. Zase zopakuji základní pravidlo, které vždy fungujte „Stále se vzdělávejte“, jinak nikdy nezískáte patřičné zkušenosti pro svou praxi. Forem placené reklamy je mnoho (Linkbuilding, Email marketing, Bannery atd.), ale téměř u každé metody je zapotřebí webová stránka, abyste měli kam nasměřovat návštěvníky.
  • Partnerská výpomoc nebo výměna – Kontaktujte konkurenci nebo inzerenty, kteří jsou tematicky blízcí vašemu oboru, a vyzvěte je ke spolupráci. Můžete si vzájemně vyměnit články nebo rozeslat emaily svým odběratelům. Můžete si vyměnit odkazy nebo navrhnout jinou možnost spolupráce. Oslovit také můžete majitele nějakých facebookových skupin, kteří mají důvěryhodné návštěvníky. Opět vám nemohu říci konkrétní metodu ke spolupráci, protože u každého oboru se nabízí jiné možnosti, vždy jich je ale dostatek.
  • Recenze na váš produkt nebo službu – Vyhledejte si tematické blogy, magazíny či jiné obsahové stránky, ve kterých by se mohla vyskytovat vaše cílová skupina, a kontaktujte je. Nabídněte jim honorář (zkoušejte usmlouvat co nejnižší částku, téměř vždy lze vyjednávat) za publikování recenze o vašem produktu nebo službě, s tím, že zde bude i odkaz na webové stránky, kde se zájemci dozví více informací.
  • Letáky – Propagace formou letáků je známá věc, která neustále funguje. Stačí si vytisknout letáky, které následně roznesete nebo nalepíte na určená místa.
  • Affiliate marketing – Nabídněte provizi za doporučení z prodeje. Jak funguje Affiliate marketing jsme si vysvětlili v jednom z našich přeedchozích článků a mohli jste se také dozvědět, že si tímto způsobem můžete přivydělat nemalé částky. Jako prodejce produktu nebo služby můžete být na druhé straně affiliate marketingu. Nabídněte provize z prodeje dle vaší libosti. Ale mějte na paměti, že při nízkých provizích si nepřizvete mnoho partnerů, kteří vás budou propagovat.
  • Učte se nové metody a techniky – Pokud chcete růst vzhůru, musíte se naučit prodávat, reinvestovat, přivést nové zákazníky a zároveň si udržet ty stávající. Vyhledejte si stránky, které se zaobírají tvorbou stránek, jak přivést nové návštěvníky, které proměníte v zákazníky a mnoho dalšího.

Nekončí to pouze vaším oborem, musíte se učit novým věcem a posouvat se dále, jinak budete stále na tom samém místě. Jak si myslíte, že na tom bude kadeřnice, která jen čeká na zákazníky, kteří přijdou do kadeřnictví? A jak na to bude kadeřnice, která se neustále vzdělává, dělá si kurzy na masáže hlavy a jiné? Učením to však u ní nekončí, má i webové stránky, kam přidává fotografie svých výtvorů před a po, přidává akce, ví. kde nabízet svůj obsah, rozšiřuje nabídku dle potřeb svých zákazníků, vytváří videa s tipy na úpravy vlasů, reinvestuje a spoustu dalších tipů. Myslíte si, že tato kadeřnice se sotva uživí? Naopak,  spíš si časem vybuduje vlastní větší salon. Tímto způsobem se stávají malí podnikatelé těmi velkými.

V předchozích odstavcích jste se dočetli několik způsobů, jak získat nové zákazníky pro váš produkt či službu, teď už je jen na vás, jaký směrem se vydáte. Na závěr článku si ještě představíme, jaké výhody spočívají při prodeji vlastních produktů nebo služeb, když máte webové stránky.

Dnes nestačí jen vytvořit webové stránky – musíte se o ně také dobře starat

Jak se dostával internet do běžných domácností a jeho vývoj šel výrazně kupředu, začalo si mnoho malých živnostníků myslet, že když si vytvoří webové stránky, jejich proces růstu je ukončen a začnou vydělávat ohromné peníze z pohodlí domova a téměř bez práce. Ano kdysi, když byly vyhledávače „v plenkách“, to šlo jednoduše „ošulit“ a následně vám generovaly stovky návštěvníků. Taková doba už je ale bohužel dávno za námi, pokud si dnes vytvoříte pouze stránky a budete očekávat navýšení zisků, jste na velkém omylu. Je jedno, jestli zaplatíte za vytvoření webových stránek 5 000 Kč, 100 000 Kč, 1 mil. Kč, ani za miliony vám nikdy samy vydělávat nebudou, pokud se s nimi nebude dále pracovat. Bude to další stránka z mnoha, která zapadne někde dozadu a nikdo o ní neuslyší.

Aby začaly webové stránky generovat zisky, musí na nich být živo. Musíte se starat o přísun informací, které budou pro vaše publikum zajímavé a přínosné, nikoliv na první pohled nesmysly nebo všeobecně známé informace, těch je na internetu spousta. Dále je dobré vytvářet videa, tipy a triky, návody, akce, nebo hodnotné materiály zdarma ke stažení. Opět nemůžete uzavřít proces a myslet si, že když stránky zveřejníte, najednou začnete vydělávat peníze. Jakmile máte hodnotný obsah, za který se nestydíte, musíte jej dát do oběhu. Začněte online propagaci, díky které získáte nové návštěvníky a budoucí zákazníky. Pokud o vás nikdo neuslyší, pak nemůžete očekávat žádné zisky.

Malý živnostník si může buď nechat vytvořit webové stránky, nebo si je v dnešní době může vytvořit zcela sám. Ano, začátky budou těžké a vaše webová stránka nebude na profesionální úrovni, ale to neřešte, vše můžete postupně vylepšovat. Návštěvníky bude zajímat především obsah a hodnotné informace, které jinde nenajdou. Aby se k vám vrátili, popřípadě zakoupili, musíte se odlišit od ostatních a nabídnout návštěvníkům něco hodnotného a neotřelého. Pokud budete často aktualizovat obsah na svých stránkách, můžete si tímto způsobem vytvořit důvěřující a vracející se návštěvníky, kteří vám mohou dlouhodobě generovat zisky.

Jak vytvořit webové stránky

To si vysvětlujeme postupně v článcích na našem magazínu. Níže můžete vidět jednotlivé články, ve kterých se dozvíte, jak jednoduše můžete webové stránky vytvořit, a to pomocí redakčního systému WordPress. Začátečník může také využít tvorbu webové stránky pomocí www.webnode.cz, který však nenabízí tolik možností jako WordPress.

Máte-li jakékoliv dotazy, neváhejte a kontaktujte nás formou komentáře. Budu velice rád, když můj článek doporučíte dále a pomůžete tak s rozjezdem vlastního podnikání i ostatním.

Sdílením tohoto článku pomáháte šířit důležité finanční tipy!

e-Book Mikro-Investice: Jak začít investovat s opravdu malým kapitálem (i klidně s 200 Kč)

e-Boook o mikro-investování i klidně s 200 Kč

Zvažujete investice, ale máte pocit, že nemáte dostatek kapitálu? Představujeme vám exkluzivní e-book "Mikro-Investování: Jak začít investovat i klidně s 200 Kč", který vám ukáže, že začít můžete i s malou částkou.
Objevte praktické tipy a návody, jak efektivně využít každou korunu, aby vám přinášela zisky. Získejte ZDARMA přístup k návodu, jak dělat první kroky ve světě investic s minimálním rizikem. Nechte své finance růst, bez ohledu na velikost počáteční investice!